Huis verkopen tijdens Coronacrisis Lees meer

Een dag in de schoenen van… Rutger

Wat gebeurt er nou eigenlijk van dag tot dag op een makelaarskantoor? We vroegen het aan de medewerkers van Zelfverkopen.nl. Deze maand is het woord aan makelaar Rutger.

Rutger van Leeuwen is 35 en werkt nu ruim een jaar bij Zelfverkopen.nl. “Ik ben begonnen in de makelaardij toen ik 21 was – dit jaar alweer bijna 15 jaar geleden. Eigenlijk wist ik op de havo al dat ik makelaar wilde worden. Mijn vervolgstudie op het hbo kon ik dus heel gericht kiezen. Daarna heb ik stage gelopen en gewerkt bij grote reguliere makelaarskantoren. Na een uitstapje van een jaar in de bedrijfshuisvesting ben ik bij Zelfverkopen terechtgekomen. Die kantoren bleken toch niks voor mij te zijn. Ik heb veel meer gevoel bij woningen en particulieren.”

 

Een typische dag

“Op een typische dag ben ik zo rond half negen op kantoor. Ik woon hier 10 minuten vandaan, dus ik hoef maar een klein stukje door de stad te fietsen. Dat is heel luxe! Als ik aankom spreken we samen door wat we de dag ervoor hebben gedaan, en wat er vandaag op stapel staat. Dan ga ik meestal direct aan de slag met de onderhandelingen. Erg belangrijk en een groot onderdeel van mijn dagelijkse werkzaamheden.”

 

Een klant écht van dienst zijn

“Ook ga ik veel op pad om waardebepalingen uit te voeren. Dat is het favoriete aspect van mijn baan: je mag toch een beetje achter de voordeur kijken en je weet nooit echt wat je kunt verwachten. Door zo’n bezoek krijg je feeling met een woning en met de mensen zelf. Dat persoonlijke contact is leuk.  En ook later in het verkooptraject adviseer ik. Altijd, voordat het huis online gaat, voer ik een verkoopstrategiegesprek met de verkoper. We lopen dan de advertentie door en ik adviseer over bijvoorbeeld de teksten of de foto’s, om de pluspunten zo goed mogelijk te benadrukken. Maar ook de verwachtingen en de vraagprijs kunnen aan de orde komen. Met juridische en financiële vragen kunnen mensen ook bij ons terecht. En dat hoeft echt niet persé tijdens die verkoopstrategiebespreking. Mensen kunnen ons dus altijd bellen voor advies – sterker nog: als je twijfelt, bel ons alsjeblieft! We zijn tenslotte wel een NVM kantoor. Zonder die expertise ben je eigenlijk alleen een internetplatform. Wij willen de klant écht van dienst zijn.”

 

Groei door openheid

“Het verschil tussen Zelfverkopen en een regulier makelaarskantoor is duidelijk voelbaar, zowel voor klantenals voor werknemers. De structuur is hier veel minder hiërarchisch. Bij een regulier kantoor is het toch veel meer ‘muis blijf in je hokje’. Natuurlijk heb je ook daar wel doorgroeimogelijkheden, maar bij Zelfverkopen ligt de nadruk veel meer op groei door samenwerking. Zelfs het fysieke kantoor stimuleert die openheid: we zitten met z’n allen in één ruimte. Zo maken mijn collega’s die nog geen makelaar zijn veel meer mee van het vak.”

 

Afwisseling houdt je scherp

“Daarnaast geniet ik ook van de afwisseling in ons werk. Bij een regulier kantoor ben je heel lokaal bezig. Dat heeft voordelen, want je weet bij wijze van spreken waar alle verkeersdrempels liggen. Maar het is ook beperkt. Bij Zelfverkopen hebben we te maken met woningen van Groningen tot Maastricht, dus dat biedt heel veel variatie. Ieder gebied heeft weer z’n eigen kenmerken en bijzonderheden, dat maakt het vak veel breder. Je krijgt te maken met allerlei verschillende koopvormen en markten. Zo is een verkoop in Amsterdam op het moment bijna uitdelen, terwijl het in Drenthe wat moeizamer gaat. Die afwisseling houdt je enthousiast en scherp.”

Deel dit artikel:

Recente artikelen