DNB: woningmarkt koelt af, hypotheekrente naar 4%
Als u zelf aan de slag gaat om uw huis te verkopen, is een goede aanbiedingstekst erg belangrijk. Het is een essentieel onderdeel van uw woningadvertentie en haalt via Funda en de andere verkoopsites uw kijkers binnen. Maar wat staat er eigenlijk in een goede verkooptekst? En hoe kunt u deze het beste insteken? In dit artikel een aantal tips.
Voor welke doelgroep is uw woning interessant? Zijn dat gezinnen met jonge kinderen, starters op de huizenmarkt, of juist oudere mensen? Het is belangrijk om hier goed over na te denken, want de meest effectieve verkoopteksten houden rekening met het perspectief van de doelgroep.
Natuurlijk hangt de doelgroep nauw samen met de eigenschappen van uw huis. Hoeveel ruimte is er, en welke voorzieningen zijn er in de buurt? Is het gelijkvloers of zijn er juist veel trappen en opstapjes? In welke prijsklasse valt de woning? Voor wie zijn deze zaken aantrekkelijk? Zodra u uw doelgroep heeft bepaald, kunt u beslissen welke aspecten u in de verkooptekst wilt benadrukken. Ook is het slim om uw schrijfstijl op de doelgroep af te stemmen.
Een goede aanbiedingstekst bestaat uit een aantal onderdelen:
Beschrijf de woning en buitenruimte in een logische volgorde, alsof u iemand rondleidt. Noem de dingen die uw woning bijzondermaken. Hierbij kunt u denken aan:
Noem per ruimte de kenmerken, en benoem waar nodig waarom dit voordelig is voor uw doelgroep. Zo’n onderbouwing maakt uw tekst geloofwaardiger.
Omschrijf de omgeving en de voorzieningen in de buurt. Denk hierbij aan:
De meeste mensen die op internet een tekst lezen, dus ook uw potentiële kopers, beslissen in minder dan 5 seconden of ze de tekst interessant genoeg vinden om hem uit te lezen. Daarom trekken bondige, makkelijk leesbare verkoopteksten de meeste kopers aan.
Als u zich er prettig bij voelt, kunt u de koper direct aanspreken in de u- of jij-vorm (afhankelijk van uw doelgroep).
Zorg dat uw verkooptekst overzichtelijk is voor de koper. Dit doet u door tussenkopjes en alinea’s te gebruiken. Opsommingen zijn makkelijker leesbaar dan volzinnen, dus gebruik waar mogelijk een lijst met bulletpoints.
Een belangrijk aandachtspunt tot slot: links naar websites, e-mailadressen of telefoonnummers zijn niet toegestaan door Funda. Deze worden daarom altijd verwijdert.