De voordelen van zelf bezichtigingen begeleiden
Oktober is traditioneel woonmaand in Nederland. Woonmerken en winkels spelen hierop in door de nieuwste collecties te presenteren. Vaak worden hiervoor stylisten en interieuradviseurs ingezet om klanten van gericht advies te kunnen voorzien. Oktober is dus dé uitgelezen maand om u te oriënteren op nieuwe aanwinsten voor in huis. Hieronder enkele van de meest opvallende woontrends op een rij.
Dit blijft een trend in zowel mode als het interieur. Hergebruik van materialen, stoffen die niet chemisch zijn bewerkt of kleden en woontextiel gemaakt van omgesmolten plastic petflessen; we willen de natuur zo min mogelijk belasten. Vooral hout blijft een favoriet materiaal om te recyclen. Het is alweer jaren geleden dat Piet Hein Eek zijn sloophouten tafel presenteerde, maar we zijn nog niet uitgekeken op doorleefd en hergebruikt hout. Sloophout aan de muur of wandvullende kasten van sloophout zijn echter wel passé, evenals nep hergebruikt hout in de vorm van verweerde appelkistjes, fotolijstjes of nieuw gemaakte brocante.
Duurzaamheid vertaalt zich niet alleen letterlijk in recycling, maar ook in sfeer. De natuur speelt dan ook een belangrijke rol in de woontrends van 2018. Planten zijn weer helemaal terug, en juist de ooit als truttig en oubollig afgeschreven soorten doen het goed. Denk hierbij aan kleine vetplantjes, planten in wekpotjes of sanseveria’s. En u mag rustig ‘achter de geraniums’ gaan zitten, want ook die mogen weer. We maken geen selfies meer, maar shelvies: planken met verschillende plantjes en bloemetjes in een nonchalant gecombineerd stilleven. Ook als trendkleur komt groen terug in botanische prints op stoffen of behang, maar ook in servies. Daarnaast zijn poederkleuren en zandtinten populair. Natuurlijke materialen als steen, marmer en, u las het hierboven al, grof hout, komen ook ruimschoots aan bod, evenals rotan en geoxideerde metalen.
We blijven met enige nostalgie terugkijken naar voorbije jaren. De vintage uit de jaren ’50 en ’60 blijven onverminderd populair, maar we schuiven ook langzaamaan steeds meer naar de jaren ’70 en zelfs ’80. Bruin is bijvoorbeeld het nieuwe zwart of antraciet en wordt gecombineerd met grafische elementen en opvallende kleuren als oranje, roze, geel, rood en blauw in zowel felle als pasteltinten. En in lijn met de natuurlijke materialentrend mag die grote rotan pauwstoel weer van zolder. Daar leggen we nu een kussen met chevron (zigzag) patroon in, want dat patroon is verrassend snel weer op zijn tweede retour. Industriële vintage en oude schoolmeubels passen ook perfect in de trend.
Akzo Nobel, producent van verfmerk Flexa, maakt elk jaar rond eind september de trendkleur voor 2018 bekend. Dit jaar heet deze ‘Heart Wood’, en is het een grijs-roze tint die duidelijk de poeder/pasteltrend nog niet achter zich heeft gelaten. Maar roze is wel een uitgesproken vrouwelijke kleur, waardoor de verbaasde reacties van interieurprofessionals op social media niet lang uitbleven. Hoe konden ze deze kleur nou verkopen? Ze zagen de geschrokken reacties van met name de mannelijke klanten al voor zich. Maar wie de trendrapporten en persbeelden van het stylingteam van Akzo Nobel bekijkt snapt al snel dat de kleur zich uitstekend laat combineren met alle belangrijke woontrends. Zo zal de kleur in het ene interieur een uitgesproken romantisch en vrouwelijke sfeer oproepen, maar in het andere een stoer en meer industrieel gevoel geven.
De hang naar luxe blijft belangrijk. Dat we de natuur een handje willen helpen hoeft tenslotte niet te betekenen dat we er niet comfortabel bij kunnen zitten. Met name in woontextiel, waarin structuur steeds meer aandacht krijgt, komt deze trend terug. Het klassieke en überluxe velours, dat ook in de mode ineens een comeback meemaakte, mag in het interieur weer gezien worden. Maar ook ‘rijke’ stoffen als geweven linnen, gedecoreerde sierkussens met verschillende structuren en de materialen marmer en, brons passen perfect in de luxe trend.
U kunt op de website van uw favoriete woonwinkel zien of er tijdens Oktober Woonmaand iets wordt georganiseerd. Maar eigenlijk elke grote winkel of woonboulevard zal deze maand extra stil staan bij het interieur. Ook de bladen en diverse woonblogs geven informatie over trends en activiteiten. De echte woonliefhebber kan zijn hart deze maand ophalen.