Hoe verkoop je als belegger succesvol jouw ex-huurwoning?
Elke maand vertelt een verkoper over zijn ervaringen met Zelfverkopen.nl. Deze keer is het woord aan Peter Sjoerdsma. Voor zijn onder architectuur gebouwde woning met veel natuurlijke elementen in Doorwerth zocht hij een heel specifieke kopersdoelgroep. En dat lukte, dankzij een beetje creativiteit.
“Voordat we Zelfverkopen benaderden, hebben we een drietal gewone makelaars gesproken. Dat was voor ons een nieuwe ervaring. Het algemene devies was: zet je huis zo breed mogelijk in de markt. Dat leek ons geen goed idee. De ene makelaar kwam met het advies om plastic gras op het balkon te leggen. Een ander wist niet wat een leemfinish was. We beseften dat je toch een bepaalde affiniteit nodig hebt met hetgene dat je verkoopt. Zodoende kwamen we bij Zelfverkopen uit. Voor een fractie van de prijs van een reguliere makelaar krijg je daar alle diensten die je écht nodig hebt. De rest heb ik zelf gedaan. Dat was even een tijdsinvestering, maar de kostenbesparing was het meer dan waard!”
“Het is een bijzondere woning, gebouwd onder architectuur” legt Peter uit. “We hebben hem in 2008 casco aangekocht en alles geheel naar onze eigen wensen afgewerkt. Door het hele huis ligt een prachtig eiken visgraatstrokenparket, en de muren op de bovenverdieping zijn met een leemfinish afgewerkt. Door het groene dak is het ’s winters behaaglijk warm en ’s zomers heerlijk koel. Prachtig, maar niet iedereen heeft oog voor dit soort dingen.” Voor een huis dat je met zoveel zorgt hebt afgewerkt, zoek je natuurlijk iemand die deze unieke kenmerken waardeert. Peter: “Eigenlijk moet je op zoek gaan naar een koper die dezelfde smaak en leefstijl heeft als jij zelf. En als je de juiste doelgroep weet aan te spreken, hoef je niet zo hard op de prijs te concurreren. Zo wisten we het huis uiteindelijk voor 5000 euro boven de adviesvraagprijs te verkopen.”
Peter zette zich dan ook actief en creatief in om de verkoop van de woning te bevorderen. “We hebben flyers opgehangen op plekken waar mensen komen die de typische aspecten van ons huis waarderen. Dingen die ons ook interesseren, zoals de natuurvoedingswinkel. Ik zit zelf in de internetpubliciteit, dus we hebben ook een Facebookcampagne ingezet. Dat werkte heel goed - ik kreeg er zelfs complimenten over van een van die reguliere makelaars die ik had gesproken. Daarnaast heb ik een website gemaakt om het huis te promoten. Daar postte ik regelmatig kleine stukjes over het huis, nieuwtjes over de omgeving, dat soort dingen. Mijn idee daarbij was: je koopt niet alleen een huis, je koopt ook de omgeving erbij dus het is interessant om daar iets over te lezen. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar er zijn tegenwoordig allerlei supermakkelijke manieren om de publiciteit op te zoeken, bijvoorbeeld via social media. Mijn advies is dus: laat je creativiteit erop los!”